We gaan weer richting eind december. De tijd van het kerstfeest ligt weer in het verschiet. Als je de radio aanzet hoor je veel van die typische zoete decemberplaten zoals bijvoorbeeld Do They know it’s Christmas van Band Aid. Het is ook een tijd van valse romantiek die als sneeuwdeken over de mensheid wordt uitgerold om alle problemen en al het geweld voor heel even te vergeten.

In het kader van die valse romantiek valt mij het volgende bericht op:

HEIDELBERG – De wereld is er volgens Duits onderzoek dit jaar een stukje vrediger op geworden. Het Heidelberger Institut für Internationale Konfliktforschung (HIIK) telde dinsdag wereldwijd zeven oorlogen. Vorig jaar waren het er nog negen. In totaal telden de wetenschappers in 2009 nog 31 zeer gewelddadige conflicten. Een jaar eerder waren dat er 39.

Niet alleen de commercie geeft ons de valse romantiek; ook een wetenschappelijk instituut lijkt nu zijn steentje bij te dragen. Toch nog een kleine relativering als je bericht verder leest

Wel is het totale aantal conflicten gestegen van 353 vorig jaar tot 365 dit jaar, maar het overgrote deel daarvan is niet (meer) gewelddadig of heeft slechts sporadisch met geweld te maken (gehad), aldus het onderzoek.

Ik ben benieuwd: zou het een kwestie van definiëren zijn wat ‘gewelddadig’ is en hoe zou het voor de mensen zijn die toch nog te maken hebben die afnemende gewelddadigheden in de conflicten waar zij zelf deel van uit maken?

Draaien we ons zelf een rad voor ogen. Onwillekeurig moet ik dan altijd terugdenken aan die uitspraak peace for our time (vrede voor onze dagen). Dit is een uitspraak van de Britse premier Neville Chamberlain die hij deed op 30 september 1938 toen hij terugkwam uit Duitsland waar net met Adolf Hitler het Münchner Abkommen was getekend. In dit verdrag was overeengekomen dat Duitsland Sudetenland mocht hebben om de honger naar Lebensraum te stillen. We weten hoe de geschiedenis verder is gegaan.

Maar gelukkig: voor de komende dagen wordt ons in Nederland sneeuw beloofd; iets te vroeg voor kerst misschien maar toch…

Advertenties