In het communicatieplan van de Protestantse Kerk in Nederland staat dat de ‘merk’naam Protestantse Kerk moet worden voorzien van de payoff (motto) geloof – hoop – liefde. Het ‘sterke merk’ Protestantse Kerk moet iedereen, ‘van heavy- tot medium-users’ weer in het hart raken, zo staat het in het nieuwe communicatieplan van de kerk. Uitgangspunt is dat er in de kerk ‘opnieuw gedrevenheid is ontstaan om mensen in aanraking te brengen met het evangelie van Jezus Christus’. Zichtbaarheid, helderheid, raken en verbinden, maar ook heavy users (regelmatige kerkgangers worden aangeduid als ‘heavy-users’ en mensen die wat minder in de kerk komen als ‘medium-users’) , klantenpanel, corporate communicatie en pay-off.
Ik vraag me af of een kerk die zich zo moet beroepen op en moet uitdrukken in marketingtermen niet voorbij kijkt aan waar het werkelijk om gaat in de kerk: Gods liefde in Jezus Christus. Als we dat kunnen uitdragen dan zullen geloof, hoop en liefde overwinnen en zal dat ook een uitstraling hebben naar mensen om ons heen.
14 november 2009 at 15:46
Natuurlijk draait het in de kerk om Jezus Christus. Wel ik kan me goed voorstellen (ik zit in het communicatievak) dat de PKN in haar communicatiestrategie niet kiest voor twee namen die veel mensen gebruiken als ze zich per ongeluk met een hamer op hun vingers slaan. De trits ‘Geloof, hoop en liefde’ sluit beter aan bij de beleving van veel Nederlanders. Wie zich vervolgens verdiept in waar de PKN voor staat stuit vanzelf op het geloof in de menswording van God waarvan christenen belijden dat die in Jezus op ultieme wijze zichtbaar wordt.
16 november 2009 at 17:05
Akkoord, de pay-off heeft misschien voordelen, maar daar kan en mag het niet bij blijven. Momenteel heb ik wel het idee dat de PKN erg stil is in het publiek debat